شما این محصولات را انتخاب کرده اید

سبد خرید

شناسه پست: 2419
بازدید: 2025

امروزه با افزایش روز افزون فروشگاه های اینترنتی و از طرفی افزایش مشغله کاری و ترافیک و شلوغی بیش از پیش شهرها، تمایل به خرید و فروش اینترنتی افزایش یافته. مزایای خرید اینترنتی مانند صرف جویی در وقت و هزینه رفت و آمد و … بر کسی پوشیده نیست، اما باید از کلاهبرداریهای اینترنتی غافل نباشیم. بنابراین در صورتی که تصمیم به خرید اینترنتی دارید باید به نکاتی برای اعتماد به فروشگاه اینترنتی توجه کنید. برای اعتماد به یک فروشگاه اینترنتی به نکات زیر توجه نمایید.

۱- لوگوی درگاه های پرداخت اینترنتی

درگاه های پرداخت اینترنتی معمولا پس از طی مراحلی نسبتا دشوار به سایت ها داده می شود. احراز هویت مدیر سایت، دریافت مدارک شناسایی معتبر، حسن سابقه، فعال بودن و راه اندازی کامل فروشگاه و موافقت با توافقنامه ها از جمله مواردی است که درگاه های اینترنتی (درگاه های مستقیم بانکی و درگاه های واسط) پیش از تائید درگاه بررسی می شود.

با کلیک بر روی نماد اعتماد درگاه (در قسمت فوتر همین سایت) مشخصات مدیر فروشگاه قابل مشاهده است. شرکت شاپرک در تاریخ ۱۳۹۷/۶/۱۱ تفاهم نامه ای را با شرکت های پرداخت یار مانند زرین پال  امضا نمود که به موجب آن این شرکت ها فعالیت خود را به صورت رسمی به عنوان پرداخت یار آغاز کردند.

عبارت زیر به نقل از وبلاگ زرین پال است:

یکی دیگر از نتایج مثبت این رویکرد و چارچوب، حذف قوانین دست و پا گیر و نهادهای غیر مرتبط است. برای نمونه با ورود بانک مرکزی و امضاء این تفاهم‌نامه الزامی به داشتن نماد اعتماد الکترونیک برای پذیرنده‌ها وجود ندارد و نظارت بر این بخش بر عهده پرداخت‌یاران می‌باشد.

درگاه های پرداخت واسط مانند زرین پال و پی، مبالغ پذیرنده ها را پس از چند روز به حساب آنها واریز می کنند. یکی از دلایل این کار به گفته خودشان اطمینان از صحت معامله است.

۲- نظرات کاربران و مشتریان پیشین فروشگاه

در قسمت نظرات و بازبینی محصولات معمولا اطلاعات مفیدی از کیفیت محصولات و خدمات فروشگاه اینترنتی بدست خواهید آورد. این اطلاعات علاوه بر کمک به تصمصم گیری در مورد خرید، می تواند میزان قابل اعتماد بودن سایت را مشخص کند.

۳- نماد اعتماد الکترونیک

E-namad یا نماد اعتماد الکترونیک یکی از نمادهای تعیین اعتبار فروشگاه های اینترنتی است. نماد اعتماد از سوی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی ایران صادر می شود و پس از تایید تا یک سال اعتبار دارد. این نماد نشان از این دارد که وبسایت مذکور معیارهای مورد نظر مرکز توسعه تجارت الکترونیکی را رعایت نموده است. مرکز توسعه تجارت الکترونیک وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران است.

۴- پیگیری آسان سفارش

در فروشگاه های معتبر اینترنتی این امکان برای خریدار فراهم می شود که به آسانی وضعیت سفارش خود را پیگیری کند. این بدان معنی است که پس از پرداخت وجه، در قسمتی از سایت، امکان پیگیری زمان ارسال و حتی زمان تقزیبی دریافت کالا به خریدار اعلام شود. ذز فزوشگاه های اینترنتی، مشتریان عضو شده در سایت، با ورود به حساب کاربری می توانند لیستی از سفارش های خود را مشاهده کنند. این مورد به خصوصو در مورد فروشگاه های محصولات فیزیکی اهمیت زیادی دارد. در فروشگاه های فایل مانند “طرح بازار” پس از پرداخت وجه بلافاصله لینک دانلود فایل خریداری شده در اختیار مشتری قرار می گیرد.